2. desember 2012

Journalistikk

Det er tre viktige ting en journalist må spørre seg selv om før h*n skriver en tekst:
1. Hva er det jeg vil si?
2. Hvorfor vil jeg si det?
3. Hvorfor skal leseren lese det?

Journalistene har også flere sjangre å velge mellom når de skal skrive. Her er litt om de tre vanligste sjangrene:

Nyhets-artikkel
Dette er den mest bruke sjangeren. Den inneholder en tittel, ingress, hoveddel og avslutning. Nyhets-artiklene handler om en aktuell hendelse. Denne type artikkel svarer på hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan.

Enquete
Dette er et veldig kort intervju med flere personer. Alle personen vil få samme spørsmål, og blir ofte tatt bilde av. Et godt eksempel på denne sjangeren er "5 på gata". 

Leserbrev
Denne sjangeren består av en mening fra publikum. Den handler om et emne, er ofte subjektive og er skrevet på en argumenterende form.

Journalister har også flere skrivemodeller og velge fra. Her er litt om nyhetspyramiden:

Nyhetspyramiden
Dette er den tradisjonelle skrivemodellen for å skrive nyhets-artikler. Den er som en opp-ned pyramide. Prinsippet er altså å ha med det viktigste og mest utfyllende først! Dette er for at det skal være mulig å kutte artikkelen uten å miste nødvendig informasjon.

----

Selv syns journalistikk virker som et veldig spennende fag å studere! En av mine store drømmer er å bli motejournalist i New York. Jeg er ikke så flink til å skrive ofte, så jeg må begynne å sette meg ned og ta meg litt mer tid til dette. Å skrive artikler er noe jeg trives med, så lenge jeg får skrive om et spennende emne. Jeg syns iallefall det er veldig spennende å lære om. 

Når vi skal lage en nettavis de neste ukene, tror jeg det er veldig bra om vi tar med noe lignende "5 på gata". Dette er morsomt for alle å lese. Selv skal jeg jobbe med design og layout. Det blir sikkert morsomt, men ville helst jobbe innen bilde-redaksjonen. Jeg liker veldig godt å ta bilder. 

//privat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar